Gear

Prämodern+ koncertek: Ludmány Gábor zongoraestje

Komolyzene

2024. február 25.,  vasárnap  18:00

h-moll a rohanó mai világban


Ludmány Gábor – zongora


Műsor:

Joseph Haydn: h-moll Szonáta Hob XVI 32

Wolfgang Amadeus Mozart: h-moll Adagio K. 540

Alban Berg: h-moll Szonáta Op. 1

Liszt Ferenc: h-moll Szonáta

 

„A mai világ rohan. Ezzel elképesztő mennyiségű szorongás és félelem jár együtt. Liszt és Berg h-moll szonátája szerintem részleges megoldást nyújt ezekre a problémákra. Először is beszél róla, szóba kerül és az már segít, másodszor pedig mindkét műnek az alapja, hogy valami zenei témát megmutat minden oldalról és szemlélteti, (nagyon leegyszerűsítve): hogy a rosszban is van jó és a jó is lehet rossz. Gyakorlatilag mindenben ott van minden. Észre kell vennünk ebben a polarizálódó társadalomban, hogy egyik véleményünk sem lehet abszolút, nyitottnak kell lennünk. Meg kell vizsgálnunk mindent, minden oldalról mert az autó rohanhat, de az emberi kapcsolatok nem bírják a sebességet. Márpedig ha rohanunk akkor csakis hirtelen odavetett gondolatokat tudunk megosztani, azoknak pedig éle van.” (Ludmány Gábor)

 

A Sturm und Drang (magyarul: vihar és feszültség) amely leginkább irodalmi szellemi mozgalom, nagy hatással volt az 1770-es években íródott zeneművekre is. Ennek az égisze alatt íródott Haydn zongoraszonátája is h-mollban. A feszültség kifejezése érdekében akkoriban még más eszközökhöz folyamodtak, hisz nagyon erősen jelen volt a csembaló, mint hangszer a mindennapokban. A váratlan modulációk, trillák, hirtelen megtorpanások, szinkópált ritmusok mind az indulatok fokozódását eredményezik.

Mozart 1788-ban fejezte be a h-moll adagiot. Mindössze 12 év választja el Haydn h-moll szonátájától, mégis merően más. Mozart életművében is egy érdekes alkotás, mert csupán két hangszeres műve íródott h-mollban: ez az adagio és a K.285-ös fuvola kvartett lassútétele. Szabályos szonátaforma ellenére a mozarti melodikus dallamkezelés helyett sóhaj-szerű motívumok sorakoznak szinte végig. Olyan, mintha igyekezné rendszerezni a gondolatait, de feldúlt lelki állapota miatt, csak csapong minden a fejében.

Az első bécsi iskola két klasszikus zeneszerzője után a második bécsi iskola egyik mestere következik. Alban Berg tanulmányait egy 1910-ben kiadott h-moll zongora szonátával koronázta meg. Az egytételes mű elnyerte az Op.1-es jegyzékszámot, amely azért érdekes mert ez Berg egyetlen olyan szóló zongorára íródott műve, amely opus számot visel. Későromantikus hangzásvilága mellett, egzaltáltságig fokozódik a halálsejtelmes, szorongásos félelem a műben.

Liszt Ferenc egy korszak lezárásaként írta meg h-moll szonátáját. A zongorára való komponálása hosszú időre véget ért 1853-ban annak érdekében, hogy kitanulhassa a zenekari zeneszerzést. A mű fogadtatása közel sem volt a legjobb és több évtized kellett, hogy újra felfedezzék. Azóta az egyik legtöbbet előadott 19. századi zongoramű. Az egytételes szonátát sokan elemezték már formailag és történetet is adtak neki. A teljes igazságot talán sosem fogjuk megtudni a mű programjával és formai elrendezésével kapcsolatban, Somfai László így ír róla:
„…mindenből a legszélsőségesebbet, a legkockázatosabb karakterűt kereste: a heroikusan lázadó témaritmus, a grandiózusan dübörgő akkordkalapálás, az édes és kecses éneklés, az érzésteli, érzelmes, sőt szentimentális sóhajtozás, a szeszélyesen felcsattanó és csörömpölő kadenciázás, a gyorsuló száguldás-élmény, a szenvedélyes recitálás, a tompa magábaroskadás, mind-mind végletes alakjába kerülhetett bele ebbe a partitúrába – mert Liszt nagyon bízott a különleges dramaturgiai terv, a formamodell szervező erejében.”

 

 

 

Metaxu – tárlatvezetés

képzőművészet

2024. január 13. szombat 17:00

Metaxu – tárlatvezetés, beszélgetés, zene Kalmár János szobrai között

Tárlatvezetés és beszélgetés Kalmár Jánossal szobrai között, Baráth Bálint, Dóra Attila, Szigetvári Andrea komprovizációival.
A január 21-ig nyitva tartó kiállítás tereiben három kiváló zeneszerző – sajátos atmoszférát teremt – rezonálva a teret benépesítő szobrokkal, miközben Kalmár János beszél a szobrok nevében.
A zenei kompozíció és az improvizáció egyedi szövetté, komprovizációvá válik.

Örök-Zöld-Klub – Szingapúr, város egy parkban

tájépítészet

2024. január 11. csütörtök 17:30

Örök-Zöld-Klub – Szingapúr, város egy parkban

Előadó: Grabner Balázs tájépítész, vezető tervező (Korzó Tervezési Stúdió Kft.)
A klímaváltozás hatásai mindenhol érezhetők. Nyaranta egyetlen felhőszakadás során több csapadék hullik le, mint akár az előző hónapban összesen. A szélsőséges időjárási viszonyok egyre gyakrabban érezhetők olyan városrészekben, ahol nincs lehetőség a víz visszatartására.
Az 1960-as években Szingapúr iparosodni kezdett és Lee Kuan Yew miniszterelnök faültetési kampányba kezdett. Azóta is folyamatosan fejlesztik a zöldfelületeket. Az elmúlt években Szingapúr hangsúlyt fektetett azon politikai akaratára, hogy ellenállást mutasson az éghajlat-változással szemben. Elfogadta a „kék-zöld” stratégiát, vagyis a csapadékvíz-gazdálkodást beépítette a város zöldfelületeinek bővítésére és fenntartására irányuló projektekbe. Ez magában foglalta a városi parkok és az egy főre jutó zöldfelületek növelését, amelyek nagyobb kapacitással rendelkeznek az esővíz elnyelésére és visszatartására heves esőzések esetén. A csapadékvíz- és szennyvíz-kezelésükben pedig egyedülálló megoldásokat alkalmaznak.
Azonban minden egészséges és élhető városban a jól megtervezett parkok és zöldterületek biztosítása és a nyitott terek ugyanolyan fontosak, mint bármely más földhasználat. Valójában különösen kritikus egy olyan erősen urbanizált város jóléte, mint Szingapúr. Minél sűrűbbé válik a város az idő múlásával, annál fontosabbá válnak a parkok a lakosok számára. Ezért a szingapúri parkok nem egyszerűen zöldek, hanem nyílt terek a vizuális és a fizikai rekreációhoz; jellemzően több funkciót is kiszolgáló terek, mint például a CO2 megkötés, a város biológiai sokféleségének gazdagítása, illetve társasági összejövetelként rekreációs és rendezvényterek. Mint minden más földhasználatot Szingapúrban, parkosított területet is optimalizálással terveznek szem előtt tartva, hogy könnyen elérhető módon biztosítsa a megfelelő használatot az emberek számára. A parkok tehát alapvető szerepet töltenek be városunk élhetőségének növelésében és a természet megbecsülésében.
Követendő példa ez a város mindenki számára. Ez az előadás képekben mesél a parkokról, a vízvisszatartásról, a zöldfelületek szerepéről. Ez a város inkább egy park, amelyben házak állnak és nem egy város parkokkal.
Felhasznált irodalom: (The Importance of Planning: A City in a Garden, Text by Lim You Ling)
JEWEL CHANGI AIRPORT
Architects: Safdie Architects
The landscape architect: Peter Walker and Partners
2019
GARDENS BY THE BAY
Landscape Architects: Grant Associates
Architects: Wilkinson Eyre Architects
Area: 54 Hectares
2012
WATERFRONT
Architects: Safdie Architects, Aedas, Pte, Ltd.:
Landscape Architect (Design): PWP Landscape Architecture
VÁROSI ZÖLDEK
 The capita spring
 Oasia hotel
 Fort canning park – tree tunel
 Rochor canal
BISHAN ANG MO KIO PARK
Landscape Architecture: Ramboll Studio Dreiseitl
Landscape Architect (Design): Henning Larsen
2012
JURONG LAKE
Landscape Architecture: Ramboll Studio Dreiseitl
Landscape Architect (Design): Henning Larsen
2019
BOTANIC GARDENS
Established in 1859
Area: 82 Hectares

Anima Musicae Kamarazenekar: ‘Für Anima’

Komolyzene

2024. január 28.,  vasárnap  18:00

Für Anima
Válogatás a zenekarnak írt kompozíciókból

Műsor:

Várallyay Petra: Soulscapes
Zombola Péter: Epitaphium
Nagy Ákos: Two images of nature to the poems Sándor Weöres  (Vezényel: Matuz Gergely)
Dukay Barnabás:
Az ima nehezebb fény
– árad csillagcsendesen, korál
…Álom és éppjövő közt…
– estlétünk fényhomálya, hangszeres dalmotetta
Szoros a kapu és keskeny az út
– vándorlás a legmagasabb igazsághoz, ricercar
… mint pillanat a sűrű hóesésben
– hangköltemény
Dankó Richárd: Kleine Konzert
Ott Rezső: 3 Etudes for String Orchestra

 

Az Anima Musicae Kamarazenekar megalakulása óta hivatásának tekinti a mai magyar zeneművek népszerűsítését. Koncertjeiken rendszeresen hangzanak el új, a zenekarnak ajánlott kortárs művek. Az Artisjus-díjas együttes eddig közel nyolcvan kortárs művet mutatott be és tart repertoárján, s szoros alkotói kapcsolatot ápol többek között Dukay Barnabás, Balogh Máté, Horváth Balázs és Tornyai Péter zeneszerzőkkel. Für Anima estjük műsora a zenekarnak ajánlott új magyar művekből áll, amelyek öt magyar zeneszerző tükrén keresztül a kortárs magyar zeneszerzés széles palettáját tárja közönsége elé.

 

Támogató:

Prämodern++ koncertek: Onczay Zoltán és Kovács Gergely

Komolyzene

2024. február 11.,  vasárnap  18:00

Kamarazenei csemege
Oslo-Budapest-Párizs


Onczay Zoltán – cselló                                     Kovács Gergely – zongora
(Fotó: Sárosi Zoltán)                                           (Fotó: Hirling Bálint)


Műsor:

Edvard Grieg: a-moll Szonáta csellóra és zongorára Op.36

Bánkövi Gyula: Jégbe zárt fájdalom

Kecskés D. Balázs: Vallomás

César Franck: A-dúr Szonáta csellóra és zongorára

 

Egy különleges koncert a norvég és a francia poszt romantika meghatározó zeneszerzőitől. Az 1883 és 1886-ban keletkezett szonáták keretbe foglalják két magyar kortárs zeneszerző művét, így kalauzolva el a hallgatóságot a norvég gleccserek és fjordok világán át, Budapesten keresztül, egészen Párizsig, a szerelem városáig.

Támogató:

Prämodern koncertek: Pusker Imre és kamarapartnerei

Komolyzene

2024. február 3.,  szombat  18:00

Barokk est

Műsor:

J.S. Bach: G-dúr gamba szonáta, BWV 1027
J.S. Bach: e-moll triószonáta, BWV 528
A. Vivaldi: c-moll csellóverseny, RV 401
A. Vivaldi: C-dúr hármasverseny hegedűre, csellóra és orgonára, RV 554


Előadják:

Pusker Imre – zongora
Zétényi Tamás – cselló
Halmi Norbert – hegedű
A Kecskeméti Kodály Zoltán Szakgimnázium vonósai, műv. vezető: Pusker Imre

 

Koncertünk előzménye 2022-re nyúlik vissza, amikor is Pusker Imre zongorajátékát különdíjjal ismerte el a XIV. Országos Starker János Gordonkaverseny zsűrije. A díj koncertfelkéréseket jelentett, ahova Pusker Imre a zsűri egyik tagját, Zétényi Tamást kérte fel közreműködőnek, valamint a növendékeit a Kecskeméti Kodály Zoltán Szakgimnáziumból. Műsorukon két Bach és két Vivaldi kompozíció szerepel. Bach gambaszonátája nem meglepő csellón és zongorán, az eredetileg orgonára komponált triószonáta azonban annál szokatlanabb ebben a felállásban, annak dacára, hogy faktúrájában, felrakásában nagyon hasonló a gambaszonátákhoz. Bach hat orgonaszonátáját joggal szokás az életmű egyik csúcsának tartani, és az e-moll szonáta lassú tétele szépségében talán még ezekből a kompozíciókból is kiemelkedik.

Vivaldi több, mint 500 versenyművet komponált élete során, ebből 27 készült cselló szólóval és majdnem ugyanennyi pedig olyan versenymű, ahol több szólista között cselló is szerepel. Ezt a hatalmas termést Vivaldi azoknak a lányoknak komponálta, akiket a velencei Ospedale della Pietà árvaházában tanított zenére. Öt csellista keresztneve fennmaradt: Claudia, Santina, Teresa, Tonina és Veneranda. Vivaldi minden bizonnyal nem tudott gordonkán játszani, de ez nem akadályozta meg abban, hogy rendkívül mélyen megértse a hangszer lehetőségeit, így a versenyművek tele vannak olyan hangszeres invenciókkal, mint arpeggiók, nagy ugrások a tenor és a basszus regiszterek között, vagy virtuóz futamok. Ugyanakkor a nagyívű dallamok sem hiányoznak, ezeknek esetenként kifejezetten melankolikus a hangvétele, mint például a c-moll versenyműben. Ha van hangszer, amire aránylag keveset komponált Vivaldi, azok a billentyűs hangszerek. Az eredetileg orgonát szerepeltető 554-es versenymű így igazi ritkaságnak számít, különösen az olyan szakaszaival, ahol a három szólista virtuóz futamokkal verseng.

 

 

 

Asztromuzsika: Mihalicza Csenge – Dalok

Komolyzene

2024. február 4.,  vasárnap  18:00

Mihalicza Csenge szerzői estje

Műsor:

The Authors Abstract of Melancoly
(Szöveg: Robert Burton)

Life of a Schizotypal  – ősbemutató
(Szöveg: Mihalicza Csenge)

Emily
(Szöveg: Emily Dickinson)


Előadják:

Thurnay Viola – ének
Nagy Bernadett – ének
Andor Krisztián – zongora

 

„A koncerten a BA és MA zongorás dalaim egy ősbemutatót keretezve fognak elhangzani. Ez az új mű már egy éves valójában, csak szövegének húsba metsző nyerssége miatt még nem mertem közönség elé tárni. De minden reményem szerint érzékenyíti majd Önöket szenvedő embertársaink iránt. Tulajdonképpen a másik két dal/dalciklus is együttérzésre ösztönözhet, hiszen sok fájdalom és szenvedés jelenik meg ezekben is. Magány, félelem, szerelmi bánat, hiábavalóság, halál, gyász. De mindezeken az érzéseken és állapotokon úgy vélem, hogy a zene át tud segíteni. És remélem, Önöket is. Ezt a koncertet szeretném a prágai áldozatok emlékének, gyászoló ismerőseiknek és barátaiknak ajánlani.”  (Mihalicza Csenge)

 

A koncert a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál: Peter ABLINGER

Komolyzene

2024. január 21.,  vasárnap  18:00

Peter Ablinger: Das ökologische Manifest

Előadják / Performers:

Peter Ablinger, Nikolaus Gerszewski, Kaincz Orsolya, David Karla, Samira Spiegel

Műsor / Program:

Szerzői beszélgetés: Peter Ablinger és Nikolaus Gerszewski. Tolmács: Bolcsó Bálint / Composers talk with Peter Ablinger and Nikolaus Gerszewski. Translator: Bálint Bolcsó

Trembling (2021)
People’s People (2022)  (ősbemutató / premiere)
Irreversible 1 (1991)
Now / Most (1996)
Weiss/Weisslich 17f (1996)
Now / Most (1996)
Irreversible 2 (1991)
Small Forgery 2 (10 little soldiers) (2022)
Das Ökologische Manifest (2022)

 

„ÁLTALÁNOS SZTRÁJK!

Nekünk, zeneszerzőknek, hangművészeknek s a művészek összességének, be kell látnunk, hogy nincsenek megfelelő eszközeink sem a klímaválság enyhítésére, sem a globális kapitalizmus világot pusztító hatásával szemben.
Semmit sem tehetünk.
Kudarcot vallottunk és vallunk nap mint nap.
Elbuktunk.
Maradt-e legalább még arra erőnk, hogy ezt a cselekvésképtelenséget, kudarcot, szégyenletes kudarcunkat ne eltakarni, hanem éppen ellenkezőleg, nyíltan és látványosan megmutatni akarjuk?
Vegyünk vezeklőcsuhát, vessünk kötelet a nyakunkba, és így járuljunk az uralkodók elé, hogy nyomorúságos helyzetünk mindenki előtt megmutatkozzon.

A művészetnek kinyilatkoztatást kell tennie!

A művészetnek általános sztrájkot kell hirdetnie!” (Peter Ablinger)

/

„GENERAL STRIKE!

We – the composers, the sound artists, the artists in general – have to admit that we have no adequate possibilities to act on the climate crisis, have no means to counter the destruction of the world by global capitalism.
There is nothing we can do.
We have failed and continue to fail every day.
We have failed.
Is there (at least) still the possibility of not wanting to conceal this being able to do nothing, the failure, the failure ashamedly, but on the contrary to demonstrate it demonstratively?
We should put on the penitential robe, hang a rope around our necks, and thus go before the emperor, so that our miserable situation is revealed to everyone.

Art should take the oath of revelation!

Art should call for a general strike!”   (Peter Ablinger)

 

Peter Ablinger egy olyan saját helyet talált a kortárs zenében amelyet azóta is kitölt munkáival. Zenéje olyan közeget teremt melyben a hallgatás önmagát figyelheti meg. A hallgatás tárgya, azaz a keletkező hang nem tart igényt esztétikai önértékre, hanem a hallgatási folyamatban tölti be funkcióját és gyakran nem maga a hang, hanem annak elhallgatása vonja magára a hallgató figyelmét. Következesképpen Ablinger gyakran használ hétköznapi és zavaró zajokat, például közlekedési zajt, fehér zajt vagy elektronikus torzításokat, gyakran hangszeres hangokkal kombinálva.

Peter Ablingerrel „Az újról, ami mindig is ott volt” címmel 2021-ben jelent meg mélyinterjú a BALKON művészeti folyóiratban, melyet Nikolaus Gerszewski, a rendezvény kurátora készített.

https://balkon.art/home/print/balkon-2021-8/

/

Peter Ablinger has found a gap in the landscape of contemporary music, which he has filled with his work ever since. His music creates conditions under which listening can observe itself. The object of listening, i.e. the sound produced does not claim an aesthetic intrinsic value, but fulfils its function with regard to the listening process and it is often not the sound itself, but rather its silencing that attracts the listener’s attention. Accordingly, Ablinger often uses everyday and disturbing noises, such as traffic noise, white noise or electronic distortions, often in combination with instrumental sounds.

In 2021, BALKON Hungarian art magazine published an in-depth interview with Peter Ablinger, entitled ‘The new that has always been there’ conducted by the curator of the event, Nikolaus Gerszewski.

https://balkon.art/home/print/balkon-2021-8/


Jegyek a helyszínen (elővételben is):
3.000 Ft

 

Támogatók / Sponsors:

       

 

 

 

Nők az építészetben – záró beszélgetés

építészet

2023. december 19. kedd 17:00

Nők az építészetben – záró beszélgetés

Csontos Györgyi és Szabó Mihály sorozata a „NŐK AZ ÉPÍTÉSZETBEN” a hazai mozgókép-készítés kiemelkedő sorozata és nekünk, építészeknek különösen fontos.
Az alkotók régebbi – és a televíziók által is legalább egyszeri műsorsugárzással megtisztelt – sorozatai (Csontos Györgyi-Csontos János: A tizenkét kőmíves, Csontos János-Szabó Mihály: Építészkorzó” és „Írókorzó”) jól ismertek nem csak szakmai körökben.
A már évek óta elkészült és nemzetközi szinten is mércét adó „Nők az építészetben” sorozat egyelőre nem találta meg a sugárzó televízióját. Ezért a FUGA „fugabudapest” youtube-csatornáján biztosítottunk helyet ezeknek a filmeknek.
De tartoztunk építésznő kollégáinknak és a filmek alkotóinak is annyival, hogy egy-egy – kicsit ünneppé is tett – bemutatóval tiszteltük meg az alkotókat.
Ezzel a FUGA valaha volt nagy sikerű filmvetítés-sorozatát is újraélesztettük.
Az elmúlt hetekben keddenként este 6-kor a FUGA Breuer Marcell termében „FUGA VIDEO ARCHIVUM” filmklub volt szeretett női építészeinkkel.
A beszélgetőtárs Böröndy Júlia volt.
8 x két-két filmbemutató
2023. 10. 17. 18.00. Csomay Zsófia – Detre Villő
2023. 10. 24. 18.00. Jahoda Maja – Thoma Emőke
2023. 10. 31. 18.00. Járomi Irén – Z. Halmágyi Judit
2023. 11. 07. 18.00. Kravár Ágnes – Tanos Márta
2023. 11. 14. 18.00. Csavarga Rózsa – Fónagy Dóra
2023. 11. 21. 18.00. Csillag Katalin – Kaló Emese
2023. 11. 28. 18.00. Demeter Nóra – Pelényi Margit
2023. 12. 05. 18.00. Magyari Éva – Somogyi-Soma Katalin
Kreditpont: IGEN

Petri György-díj 2023

irodalom

2023. december 22. péntek 17:00

Petri György-díj 2023 – ünnepélyes díjátadó

  (Bálványos Levente)

A Petri György-díj 2023 kuratóriumának közleménye

A Nagy Bálint által alapított Petri György-díj rövidlistájára 2023-ban a következő három elsőkötetes szerző került föl:

  1. Kupihár Rebeka: A heterók istenéhez
  2. Tóth Marcsi: Erdő van idebenn
  3. Stummer Attila: Periódusos rendszer

A Petri György-díjat idén Kupihár Rebeka A heterók istenéhez című kötete kapja. A szerző a díjat 2023. december 22-én, Petri György 80. születésnapján, a FUGÁ-ban veheti át. A díj legfontosabb részeként a Magvető Kiadó megjelenteti a szerző művét, ezen kívül a díjazott megkapja Bálványos Levente képzőművész alkotását.
A 17 órakor kezdődő díjátadón a szerzők részleteket olvasnak fel műveikből, Kupihár Rebekát Seres Lili Hanna, Tóth Marcsit Bencsik Orsolya, Stummer Attilát Forgách András laudálja. A kuratórium döntésében idén részt vett a tavalyi díjazott, Rékai Anett, illetve a Magvető Kiadó részéről Szegő János is.

Deres Kornélia, Forgách András, Tóth Krisztina, Várady Szabolcs
(a Petri György-díj kuratóriuma)

Budapest, 2023. december 18.

Zongorán közreműködik Fejérvári Zoltán.