Gear

Prämodern+ koncertek: Matuska Flóra és Kiss Lucia

Komolyzene

2024. március 3.,  vasárnap  18:00

Korszakokon átívelő cselló művek


Matuska Flóra – cselló                                                     Kiss Lucia – cselló

Műsor:

J. Haydn: Duett in D, Hob. X:11
G. Cassado: Solo suite
Kurtág György: Jelek, Játékok, Üzenetek – Népdalféle, Szókratész búcsúja, Az hit..
Popper Dávid: Szvit két csellóra, Op. 16., No.1. 2. 4.
D. Volker Kirchner: Und Salomo sprach…
J. Offenbach: g-moll cselló duó, Adagio Op. 54. No 1.
W. Lutosławski: Sacher-variáció
J. B. Barrière: Szonáták két csellóra, 4. kötet – 4. G-dúr szonáta („Duett”)

 

 

Matuska Flóra és Kiss Lucia előadásában különösen színes, több korszakon átívelő kompozíciókat hallhatunk, kezdve a barokk komponista Jean-Baptiste Barrière cselló duettjétől, Jacques Offenbach kamaraművén át, egészen Kurtágig. A bécsi klasszikát Joseph Haydn képviseli. David Popper, a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémia egykori professzorának, a 19. század kiemelkedő csellistájának ritkán hallható, két csellóra írt művét érintve, Gaspar Cassado, 1920-ban írt népszerű cselló szóló szvitje, valamint David Volker Kirchner német zeneszerző és Witold Lutosławski Paul Sacher tiszteletére írt szóló cselló kompozíciói csendülnek fel. Utóbbi két mű mára kiemelkedő helyet foglalnak el a 20. századi cselló repertoárban.

SZIMA – Építész kávéház: Csanádi Judit

építészet

2024. február 16. péntek 18:00

SZIMA – Építész kávéház – Csanádi Judit építész, díszlettervező a vendég

Beszélgetőtársak:
Csomay Zsófia építész, Bornemissza Eszter textilművész és Asbót Kristóf belsőépítész.

A FUGA Budapesti Építészeti Központ és Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia (SZIMA) Építészeti Osztálya Építész Kávéház elnevezéssel klubestet, kerekasztal-beszélgetést szervez.
Ezúttal Csanádi Judit építész, díszlettervező a vendég.
A téma: A tér spirituális nyelve.

Kreditpont: IGEN

azonosítás – Dégi János Bari Károly verseit mondja

irodalom

2024. február 17. szombat 18:00

Dégi János Bari Károly estje – 14 verses válogatás

Az est a Kalligram Kiadó közösségi finanszírozási kampányát támogatja, Bari Károly A mozdulatlanság örökbefogadása – Összegyűjtött versek, prózai írások és képzőművészeti alkotások 1966-2018 című kötetének második kiadása érdekében.

Elhangzó versek:
Azonosítás
Motyogva
Azt hiszitek
Ne menj ki
Kínom indított útnak
Táltosfiú
Trónbeszéd
Vajda János közkatona imája a gyóntatószékben Petőfi Sándor halhatatlan lelke előtt
Félnek a szótól
Hazánk, Szabadság!
Ne felejtsék el
Két gyermekvers Máriusznak
A Kossuth-díjas Bari Károly nemcsak a kortárs, de az egész magyar irodalom egyik legnagyobb alakja. Ilyen mélyről, a putrisor mélyszegénységéből ilyen szabadon és büszkén soha nem érkezett még költő az irodalom jólfésült közegébe. A 14 verses válogatás egészen ritka vállalkozás, mert manapság nincs és korábban sem nagyon volt Bari Károly-est.
Dégi János a szobafogságra ítélt költő vívódásait, fájdalmasan aktuális gondolatait foglalja össze ezekkel a versekkel.
Egy életmű hever a földön… a papírlapokon, és a szoba magányában szólalnak meg a Bari-sorok: ide születtünk, nincs megváltás és eloldozás, menekülés, elrejtőzés.
Az est a Kalligram kiadó közösségi finanszírozási kampányát támogatja Bari Károly A mozdulatlanság örökbefogadása – Összegyűjtött versek, prózai írások és képzőművészeti alkotások 1966-2018 című kötetének második kiadás érdekében.
Támogatásokat a Kalligram Kiadói számlájára lehet átutalni:
Bankszámlaszám: OTP 11709002-20586098
Közlemény: Bari Károly

A Ludovika Egyetemi Kiadó könyvbemutatója

könyvbemutató

2024. február 15. csütörtök 18:00

Könyvbemutató:
Klotz Péter – Molnár Katalin – Zsolt Péter: Integritás – a láthatatlan védelem

Válogatott elméleti és gyakorlati írások. (Szerk.: Molnár Katalin) Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2023.

A szerzőkkel Varga Zoltán, a kötet felelős szerkesztője beszélget.

„A Nemzeti Közszolgálati Egyetem ProBono továbbképzési rendszerének keretében 2020 októberétől hetente jelentettünk meg írásokat integritásról, hivatásetikáról és korrupciómegelőzésről az Integritás – a láthatatlan védelem című csatornán. A platform kiváló alkalmat nyújtott gondolataink megosztására és a szerzőtársakkal, az olvasókkal zajló párbeszédre. A Ludovika Kiadó lehetőséget adott a 2022 januárjáig keletkezett bejegyzésekből válogatást készíteni. Miközben elektronikusan megjelent a tematikusan, szakmai érdeklődési köreink mentén szerkesztett bejegyzések, egymás írásaira történő reflexióink gyűjteménye, már tudtuk, a csatorna nem szűnik meg, a blogolás folytatódik. Abban biztosak voltunk, hogy nem fogunk téma nélkül maradni: már akkor láthatók voltak azok a nagyobb horderejű jelenségek, amelyek befolyásolják az antikorrupciós agendát.
Hisszük, ha a jog, a tudomány és a pedagógia, sőt a művészetek gyakrabban és folyamatosan összefognának, hatásaik egy irányba tartva erősebb integritásfészket építhetnének. Amely segítene megtartani a mindennapi morális dilemmák közepette lebegő, olykor zuhanó embert.
Így és ezért született meg ez az újabb válogatás is.”

Hanan Saif, szíriai képzőművésznő doktori kiállítása

képzőművészet

2024. február 8. csütörtök 18:00

Hanan Saif, szíriai képzőművésznő doktori kiállítása

2024. február 8-tól 18-ig Breuer Marcell terem

A kiállítást megnyitja: Dr. habil. Kicsiny Balázs DLA egyetemi tanár, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Tanácsának elnöke
Témavezető: É. Kiss Piroska

Hanan Saif vagyok, szíriai művész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori hallgatója.
Damaszkuszban éltem a háború éveiben, ami mindent megváltoztatott bennem: a hitemet, az álmaimat, és természetesen a művészi munkámat. Elkezdtem keresni mindennek a valódi értelmét, az igazi művészetet.
Az én koncepcióm a megfigyelésem két legfontosabb tárgyának (anya és gyerek) kölcsönhatása, a világhoz való viszonyuk és az abban való működésük tanulmányozása. Ezt a kettősséget határtalannak vélem, bár a háború elől menekülő szíriai nőként, aki magával cipel minden emléket, mindig azt fogom gondolni, hogy mindannyian veszélyben élünk.
Közel-keleti háttérrel szemtanúja voltam a szabadság, a női és gyermekjogok korlátozásának. Művészként magától értetődő foglalkozni ezzel a kérdéssel és megmutatni az egész világnak.
Magyarországra érkezvén és az itt töltött hat évem során tapasztaltam, hogy ezek a korlátok nem tűntek el. Más formában ugyan, de jelen vannak.
A nehézségek léteznek függetlenül attól, hogy ki vagy és hol vagy éppen. Művészi munkámban ennek az összetett életállapotnak a kivetítése érdekel, amit szírként élek meg, a semmi közepén.
Anya és gyermeke eltérő körülmények közötti egymásra hatásának különböző megjelenítésekkel történő bemutatása tükrözi a törekvésemet egy jobb jövőt ígérő utópisztikus fantázia megteremtésére.
Utam során, anyaként a saját történetemet vizsgáló nézőpontom megváltozott, és egy csoportról kezdtem beszélni, majd tudatosult bennem, hogy az anya képvisel engem és téged, mindannyiunkat. Ez maga a mindenség.
Mindig egy nő és gyermekei figurájával dolgozom, ábrázolandó a jelent és a jövőt.
A festményeim minket ábrázolnak, amikor mi vagyunk a szén, az üzemanyag az utánunk következőknek. Ábrázolom ezeket a fosszíliákat a föld mélyén és az elképzelt lenyomatokat egy sziklákon.
Jelenünk és jövőnk szemét és porrétegek alatt pusztul, és nincs elég bátorságom, hogy közvetett módon mutassak rá erre. Azt hiszem, tényleg elértük a határt, ezért határozottan mondom mindenkinek: PLEASE STOP!

My name is Hanan Saif and I’m a Syrian artist; I’m a doctoral student at the Hungarian University of Fine Art.
I lived in Damascus in the years of war. Because of that everything inside me changed my beliefs, my dreams, and of course my art.
I started to look for a true meaning for everything, for true art.
The idea behind my concept is about the mutual influence of what I consider my two most important objects (mother and child) and their relation to the world and how they interact within it. I think this binary is unlimited. However, as a Syrian woman who flees the war and carries with her all the memories would always think ‘We all live in danger’.
Coming back from a Middle Eastern background I witnessed the limitation of freedom and rights for women and children, of course, as an artist, it was my concern to point out this issue and present it to the whole world. When I came and lived in Hungary for more than six years, I think I realized that these limitations are just transforming into another shape but are not disappearing.
I acknowledge that difficulties will be there no matter who you are or where you are. In my artworks, I’m very interested in projecting this state of multiple lives, because as a Syrian I live it now I’m in the middle of no place.
Showing the effect or the influence shared between a mother and her child with different interpretations and under different circumstances reflects my pursuit to reach a Utopian Fantasy where the future is better.
My perspective through my journey changed from talking about a particular case of me as a mother, then I talked about a nation, and then realizing that mother would represent me and you, it’s nature.
I always worked with the figure of a woman and her children to represent the present and the future.
My paintings depict us when we are the coal/fuel for the next human/beings, I’m picturing the fossils underneath the ground, and I’m imagining the prints over a rock.
Our present and future would perish under layers of dust and I don’t have enough courage to point out this issue in an indirect way. I think we really have reached the limit and I’m now being brutally saying to everyone PLEASE STOP!

Szabad ég alatt – kortárs szőnyeg- és szőnyegterv-bemutató

képzőművészet

2024. február 7. szerda 17:00

Szabad ég alatt – kortárs szőnyeg- és szőnyegterv-bemutató Kordováner János textilművész (1929–2016) emlékére

2024. február 7-től március 3-ig Lucien és Rodolf Hervé terem

A kiállítást megnyitja: Vörös Kati történész, enteriőrtervező.
Közreműködik: Farkas Izsák hegedűművész.
A tárlaton Ferenczy Noémi (1950–1955) tanítványának, Kordováner Jánosnak a szőnyegtervezői munkásságát
emlékfal mutatja be, valamint kiállításra kerülnek a tiszteletére meghirdetett szőnyegterv-pályázat nyerteseinek elkészült munkái, kisfilmben pedig látható további 23 kiemelt terv.
A megnyitón átadják a 2023-as A H I Á NY T Ö B B L E T E című, Pipa Ildikó textilművész tiszteletére meghirdetett szőnyegterv-pályázat díjai.

Kiállítók: Ujváry Berta, Dömsödi Anna, Madarász Rita, Diviki-Nagy Csenge, Szabó Henrietta, Fűrész Leila, Tóth Nóra, Huszár Liliom, Váci Klarissza, Gyuris Laura, László Edina, Polgár Kata Regina, Beregi Zita.

Könyvbemutató – Balf nemzeti emlékhely

könyvbemutató

2024. február 6. kedd 17:30

Könyvbemutató – Balf nemzeti emlékhely // Balf National Memorial

A Balfi Nemzeti emlékhelyről Winkler Barnabással Váradi Júlia beszélget.
Közreműködik: Winkler Balázs – trombitaművész.

A balfi Temetődombon 2008-ban avatták fel a nemzeti-irodalmi emlékhelyet, a meggyilkolt zsidó munkaszolgálatosok emlékére. A temetődomb oldalába süllyedő, emberalakot formázó márványlapok az erőltetett menetet szimbolizálják. Az örök mementó Kutas László szobrászművész és Winkler Barna építész tervei alapján készült.

Prämodern koncertek: Radnóti Róza zongoraestje

Komolyzene

2024. február 10.,  szombat  18:00

Schubert – Janáček est


Radnóti Róza – zongora
(Fotó: Márkos Tamás)


Műsor:

F. Schubert: Drei Klavierstücke D 946 No. 1 – Esz-dúr

L. Janáček: Benőtt ösvényen – I. füzet – No. 10, 9, 1, 6

F. Schubert: Drei Klavierstücke D 946 No. 2 – Esz-dúr

L. Janáček: Benőtt ösvényen – I. füzet – No. 4, 2, 5, 7

F. Schubert: Drei Klavierstücke D 946 No. 3 – C-dúr

 

Schubert és Janáček majdnem egy évszázaddal később alkottak. Zenéjükben, lelkületükben mégis sok közös vonás van: zenéjüket váratlan fordulatokkal tűzdelt lírai áttetszőség jellemzi, valamint mindketten rajongtak a természetért, és a beszélt nyelvvért. Schubert talán a valaha élt legtermékenyebb dalszerző, Janácek pedig a cseh nyelv lejtését kutatta, s annak ritmusait, hangzásait, dallamait előszeretettel használta fel zenéjében. Radnóti Róza zongoraművész a két szerző műveit olyan koncertműsorrá rendezte, hogy az egymást követő zeneművek egymásba olvadva, szinte egymásból következve teremtsenek lehetőséget a hallgatóságnak a zenében való elmélyülésre.

 

 

RÉKE est – A bor régészete

műemlékvédelem

2024. január 31. szerda 18:00

RÉKE est – A bor régészete, avagy dörgicsei tájkutatás néprajzos szemmel

Előadó: Törő Balázs néprajzkutató

A veszprémi Laczkó Dezső Múzeum az elmúlt években olyan tájkutató programot dolgozott ki, amelynek keretében elsősorban a régészet és a néprajz kapcsolatát kívánjuk erősíteni egyéb társtudományok bevonásával.

Kutatóprogramunk egyik fókuszpontja a Balaton-felvidéki Dörgicse, ahol munkánkat egy romos szőlőhegyi présház komplex feltárásával indítottuk. A feltárt épület unikális építészeti jellemzőit csak emelte, hogy onnan egy római sírkőtöredéket sikerült kiemelnünk.

A kutatóprogram ettől kezdve két fő irányt vett: az egyik igyekszik a sírkő történetéről, elsősorban bányahelyéről minél többet kideríteni a közösségi régészet, valamint geológus szakember közreműködésével. A másik pedig azt tűzte ki célul, hogy a helyi közösséggel szoros együttműködésben hozza létre a falu saját gyűjteményét. Ennek során nem csak a néprajzi tárgygyűjtés hagyományos módszerét alkalmazzuk, hanem csatlakoztunk több szemétszedéshez is. Célunk, hogy a kiállításban a szemétszedések során előkerülő korjelző, ikonikus, jellemző vagy épp teljesen egyedi tárgyakat is a gyűjtemény részévé tegyük.
Helyi jelenlétünket erősítendő fogalmaztuk meg a tájkutató program legújabb elemét „Fogadd örökbe a múltat” címmel, amely az alsódörgicsei ótemető rendbetételét célozza.

A program lényege, hogy a területet olyan karban kell tartani, hogy az látogatható legyen: olyan sírkert, amelyet közösségi összefogás révén újra a helyi emlékezet részéve teszünk.

Kreditpont: IGEN

Neumann 120 – kiállítás

képzőművészet

2024. január 24. szerda 18:00

NEUMANN 120 – Hommage kiállítás 8. – 120 éve született Neumann János

2024. január 24-től február 18-ig Zalotay Elemér és Janáky István termek

A tárlat a Magyar Elektrográfiai Társaság (MET) és a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (NJSZT) közös szervezésében jött létre.

Köszöntőt mond: HAász Ágnes Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, a MET alapító elnöke.
Megnyitja: Spitzer Fruzsina képzőművész, a MET alelnöke.
Közreműködik Dóra Attila zeneszerző – élő elektronika.

A Neumann Társaság és a Magyar Elektrográfiai Társaság (MET) együttműködéséből született kiállítássorozat Neumann János születésének 120. évfordulójára emlékezik. A tárlat olyan kortárs képzőművészeti alkotásokat mutat be, amelyek a számítástechnika forradalma nélkül nem jöhettek volna létre. Neumann János kutatásai, fejlesztései, többek között a programvezérlés elvének kidolgozása, hozzájárultak ahhoz, hogy a számítógép a világot átszövő és összekötő médiummá válhasson. A kiállítás digitális művészeti alkotásokkal állít emléket a neumanni életműnek, valamint kutatja a technológia és a művészet kapcsolatát.
A gép és az ember kreatív együttműködésénél a grafikai szoftverek alkalmazása mellett a hardver elemek felhasználása is fontos részét képezi a tárlatnak. Bemutatásra kerülnek többek között pixel és vektor alapú számítógépes grafikák, mesterséges intelligencia modellek közreműködésével készített képek, mélytanulást alkalmazó animációk, archaikus szoftverek felhasználásával emulált környezetben készült videók, interaktív installációk, valamint számítógépes alkatrészekből, tükrökből és LED világításból összeállított fényobjektek.
(Spitzer Fruzsina képzőművész, MET alelnök)

Kurátorok: HAász Ágnes, Ruzsa Dénes, Spitzer Fruzsina (MET), Dandoy Gabriella (NJSZT).
Technikai munkatársak: Barti Magdolna, Bálint Bertalan, Csízy László, Daradics Árpád, Gábos József

Kiállító művészek:
Printek:
Albert Judit, Ázbej Kristóf, Barti Magdolna, Bodor Anikó, Bózsa Evelin NL, Büki Zsuzsanna, Czeizel Balázs, Csáji Attila m.v., Daradics Árpád, Detvay Jenő, Drozsnyik István, Enyedi Zsuzsanna, F. Farkas Tamás, Füleky Adrienn, Gábos József, HAász Ágnes, Herendi Péter, Hernádi Paula, Horkay István, Juhász Dorina, Kelecsényi Csilla, Kelle Antal Artformer m.v., Kipp, Eva NL, Koffán Károly ifj. m.v., Kömlődi Ferenc m.v., Koppány Attila, Krnács Ágota Karola, Láng Eszter, Lieber Erzsébet, Lévay Jenő m.v., Lisányi Endre,  Lonovics László, Magén István, Mengyán András m.v., Nagy Gábor György m.v., Neuberger Gizella, Olajos György, Ország László, Paczona Márta, Pataki Tibor, Pál Csaba, Petca Ovidiu RO m.v., Petőcz András, Péter Ágnes, Ruzsa Dénes, Sándor Edit, †Sós Evelin, Spitzer Fruzsina, Stark István, Szegedy-Maszák Zoltán m.v., Szöllőssy Enikő, Tellér Mária, ter Wal Paul NL,Tooth Gábor Andor/TGA, Vass Tibor, Wrobel Péter, Zséger Olivia
Objektek, installációk:
Bálint Bertalan,  Csízy László, Gábor Éva Mária, Károly-Zöld Gyöngyi, NagyMolnár ( Nagy  Krisztian-Molnár Csaba), Németh Konkrét Gábor, Ügyeletes Ügyelők (Bérces Tamás, Herner Dániel,  Papp Szilvia)
Videók:
Gergely Nóra, Gyenes Zsolt, Hargitai András m.v., Kecskés Péter, Koroknai Zsolt, Kuzma Eszter m.v., Lux Antal  m.v., Papp Pala László

Fő támogató: Nemzeti Kulturális Alap (NKA)
Támogatók: NKA, MMA, NEA, Budapest, XI. kerület Újbuda Önkormányzata
Médiapartnerek: Képírás interNNetes folyóirat, Spanyolnátha internetes folyóirat, Új Művészet, ikon.hu

Kreditpont: IGEN