Gear

Prämodern koncertek: Vajda Vince, Vantukh Anastasia, Kozák-Sólyom Bónis

Komolyzene

2024. szeptember 8.,  vasárnap  19:00

 

Műsor:

Joseph Haydn: (Londoni) Esz-dúr Szonáta, Hob XVI 52

Johannes Brahms: A-dúr Szonáta hegedűre és zongorára, Op. 100

Alexandr Scriabin: 2. (gisz-moll) Szonáta

Franz Schubert: A-dúr Rondó

Claude Debussy: Petite Suite

 

„Koncertünk céljaként a közös és szóló zenélés örömeinek megmutatását tűztük ki. Változatos műsorunkkal, mely korban Haydntől Debussyig terjed, a zene sokféle arculatát kívánjuk bemutatni a közönségnek. A koncert záródarabjaként Debussy Petitue Suite című kompozíciója hangzik el, az eredeti, négykezes verzióban, melyet talán ma a közönség gyakrabban hallhat a később készült nagyzenekari átiratban.” (Vajda Vince)

 

 

FUGA filmklub kéthetente keddenként_9 – Szomjas György építészeti filmjei

építészet

2024. szeptember 10. kedd 18:00

Új Ház – Építészeti filmsorozat Szomjas György Kossuth-díjas filmrendező emlékére kéthetente keddenként

Az est moderátora Csanády Pál építész, az Artifex Kiadó Kft. ügyvezetője, a Metszet folyóirat főszerkesztője.

„Az elkészült sorozatban az építészszakma képviselői önmaguk hozzák közelebb a nézőkhöz a megvalósult épületeket, bemutatva a terveket a terveik által elkészült épületeken és hitvallásaikon keresztül. A film tisztelgés az építészek és munkájuk, egyben a magyarországi építészeti kultúra előtt.”
(Dénes Zoltán szinopszisa)
A sorozat második blokkjában nyolc film – filmenként három építész.

Szeptember 10. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 09.
Nagy Csaba – Budapest – Palatinus strand
Őrfi József – Piliscsaba – Családi ház
Czigány Tamás – Pannonhalmi fejlesztések
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

  Nagy Csaba

  Őrfi József

  Czigány Tamás

Szeptember 24. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 10.
†Szűcs Endre – Köveskál – Lakóház
Potzner Ferenc, Pottyondy Péter – Budapest – Várkert Bazár
†Nagy Tamás – Mátraverebély – Szentkút Nemzeti Kegyhely
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

Október 8. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 11.
Skardelli György – Budapest – Ludovika Aréna
Esztány Győző  – Csíkmindszent, Románia – Faluház
Szabó Levente – Budapest – Régi Budai Városháza
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

Október 22. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 12.
Major György – Budapest, Rákoskert – Szent XXIII. János kápolna
Jánosi János – Budapest – Lovag utcai 72 lakásos társasház
Mányi István – Budapest – Szépművészeti Múzeum rekonstrukció
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

November 5. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 13.
Magyar Géza – Salgótarján – Városközpont Fóruma
Kuli László – Budajenő – Általános Iskola tornaterme és öltözőépülete
†Marosi Miklós – Budatest XIII. kerület – Klapka Központ Dombház
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

November 19. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 14.
Lenzsér Péter – Budatest XII. kerület – Hegyvidéki Kulturális Szalon
Kravár Ágnes – Budapest, Csillaghegy – Makovecz Imre Bölcsőde
Györffy Zoltán – Debrecen-Józsa – Szent György római katolikus templom
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

December 3. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 15.
Turi Attila – Budakeszi – 16 tantermes Általános Iskola
†Makovecz Imre, Csernyus Lőrinc – Budatest XII. kerület – Makovecz Imre saját háza
Tima Zoltán – Budatest XIII. kerület – White House
endező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

December 17. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 16.
Vesmás Péter – Hódmezővásárhely – Tornyai János Múzeum rekonstrukció
Ferencz István – Miskolc – Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Templom
Fernezelyi Gergely– Budatest XII. kerület – Melinda úti családi ház
rendező: Szomjas György, operatőr: Dénes Zoltán

Kreditpont: IGEN

Kiss Mihály képződőművész kiállítása

képzőművészet

2024. szeptember 5. csütörtök 17:00

Képmás és hasonlatosság – Kiss Mihály képződőművész kiállítása

2024. szeptember 5-től szeptember 29-ig Vargha Mihály terem

A kiállítást Forgách András író nyitja meg.

Képmás és hasonlatosság címmel Kiss Mihály képződőművész közszemlére bocsájtja az utóbbi 20 évben készült munkáiból válogatott anyagát.

A művi kép furcsa következménye: tárgyfelismerés – az ábrázolt távollétében. A képi ábrázolás a memória korábban begyűjtött, elfekvő tartalmait reaktiválja. Az emlék feltételezi tárgyát, mert a rá emlékezést megelőzi a vele történt találkozás.

Az emlékező és a tárgy közti kapcsolatteremtés képi jelzéssel serkentett, elmebeli módszerének eredete maga a látás: a tárgyra nyíló közvetlen képi viszony. A tárgyi ingerforrás jelelt, a róla visszasugárzott fény mint rá valló optikai hívójel lett emlékül elmentve: alkalmi felismerésre.

    

A tárgy a felfogása közben jeladónak, emléke pedig jelentéssel telinek, jelolvasásra megőrzendőnek bizonyult. A vélt jelentéshez való hozzáférés érdeke támaszt igényt az akaratlagos, önálló emlékezésre és az emlékképesség sajátos emberi segédeszközeként ölt materiális-érzéki formát az alkalmazott képi jelzés.

A kép láttán azért emlékszem a tárgyra, mert emlékeimbe eltárolódtak a tárgy láttán előfordult korábbi egyeztetések. A kép emlékeztet a tárgyra, mert emlékem felkészült az összevetésre, a vele való megfeleltetésre.

Az ingerlő tárgy és érzékeny felfogója előzetes találkozásaiból már kirajzolódott egy fantomkép: a valódi felismerésére. Az emlék képi funkcióra alkalmasságának előfeltételei rögzültek: a hasonlóság markerei előzetesen körvonalazódtak a memóriában.

A kép keltette hasonlóság érzete nem egyéb, mint az emlék és tárgya közti korábbi megfelelések feltámadó emléke. Az emlék felidéződik: a tárgyról leszűrődöttek a rá emlékezésben élednek újjá.

A kép a hasonlítás hajlamát, azaz a tárgyhoz viszonyulás készültségét éleszti fel az emlékezőben. A képfelület jelzésére mozgósított emlékmasszából elképzelés bomlik ki. Ez a belső, a voltaképpeni kép több mint vizuális minőségek tünékeny spektákuluma.

A kép hatására aktiválódó memóriája közvetítésével a néző interakciót kezdeményezhet emléke tárgyával, fejben. Az emlékező az elképzelés-elgondolás közben továbbléphet: a tárggyal való tényleges kontaktus jövőbeni esélyeit latolgathatja. E belső átalakulás-átalakítás híján a kép csak közömbös irritáció a retinán.

Kép: ha az elfekvő emlék képi funkcióra átkapcsolását sürgető eszköz. Nem az ábra: a tárgy emléke funkcionál igazi képként. Nem a kép vezet a tárgyra, hanem a tárgy emléke diktálja az emlékbe idéződés fogódzóit.

 A kép nem hasonlíthat, csak az összehasonlításnak az emlékbe íródott készsége érvényesülhet általa: juthat képi kifejeződéshez.

A képpel indukált elképzelés-elgondolás az emlék eredendően összehasonlításokba bocsátkozó természetét bontja ki. A hasonlítás az emlék őscsírája: szükségszerű adottság a mindenkori ráismeréshez. Az inaktív állapotban szunnyadó kép a művi képre felserken. Az előhívódott emlék a tárgyával egybevethetőségre, hasonlóságra ébred, mert természeténél fogva az egyeztetésben érdekelt, hisz ebből fakad.

A művi kép keltette összehasonlító emlékezés mint jelentés különös olvasatát a kép jelállománya maga nem prezentálja. A hasonlítás elmeművelete az emlékező egyéni akciója, amire képi jelzés nem is adhat felhatalmazást.

A képre kapcsolás közben az emlékből előpislákoló tárgy derengése és a képfelületről reflektálódó fény nem ugyanaz a világosság.

Love of clay – Lőrincz Zsuzsa kiállítása

képzőművészet

2024. szeptember 4. szerda 18:00

Lőrincz Zsuzsa keramikus művész kiállítása – Love of clay

2024. szeptember 4-től szeptember 22-ig Lucien és Rodolf Hervé terem

A kiállítást megnyitja Barabás Lajos műgyűjtő.
Közreműködik Pápai Erika színművész.
Okarinán játszik Bali János.

Apáti-Tóth Sándor fotóművész kiállítása

fotó

2024. augusztus 23. péntek 18:00

Apáti-Tóth Sándor fotóművész kiállítása – Az idő kapujában / Más dimenziók

2024. augusztus 23-tól szeptember 15-ig Zalotay Elemér terem

A kiállítást Zalán Tibor író, költő nyitja meg.

„Anyám haldoklik. Vagy legalábbis közeledik a földi lét vége. Tudata tiszta, kérdésekre egyértelmű, világos válaszokat ad.
     
Majd hirtelen páni félelem lesz úrrá rajta. Könyörögve kéri, menjünk el innen, az éjjel levitte valaki egy hosszú, földalatti folyosóba, vitte, vitte, alig talált vissza.
   
Ennek sok éve, de emléke nemhogy halványulna bennem, időről időre visszatér. Ki vitte le? Mit láthatott ott? Mitől volt számára oly borzasztó? Annak a folyosónak valahol vége lehetett, volt ott kijárat, egy ajtó vagy ablak?
   
Amikor e ciklus elkészítésének gondolata felmerült bennem, keresni kezdtem a hasonló elbeszéléseket, történeteket; egy résnyire nyitott ajtót, ablakot vagy legalább egy kulcslyukat, amelyen átkukucskálhatnék. Céljaimat nem szokásom feladni, úton vagyok. Közben képeket készítek. Eddig jutottam.”
A.T.S.

Sebestyén Sára: Japán / Érték / Rend – divatbemutató

képzőművészet

2024. augusztus 14. szerda 18:00

Divatbemutató – Világgá mentem – Japán / Érték-Rend

2024. július 18-tól augusztus 18-ig Zalotay Elemér terem

Sebestyén Sára új medálkollekcióját az ismert magyar NUBU divatmárka darabjaival összhangban mutatja be a VILÁGGÁ MENTEM | JAPÁN ● ÉRTÉK-REND című önálló kiállításán.
A divatbemutatón különleges személyek, modellek fogják „megszemélyesíteni”a hét, falon lógó alkotást, viselni azok miniatür, ékszer verzióját.
Modellek:
Huszárik Kata színművésznő / az esemény házigazdája
Czeizel Balázs képzőművész
Tóth-Vásárhelyi Réka Renka kokeshi művész
Pálffy György építész
Kovács Zsófia art and design supporter, center manager
Gerhardt Krisztina master biathlon világbajnok
Cseh Myra nemzetközi model
Bacsek Júlia művészettörténész, jogász
Smink: Hajdu Gabriella
Fotó: Szalmás Krisztina
Sebestyén korábbi alkotásaiból készült medál kollekciója a Vasarely, a LUDWIG és MOdern MŰtár Múzeum shopjaiban megvásárolhatóak.
Az eseményt a DIVAT és DIZÁJN műsor és a FUGA rögzíteni fogja.
A résztvevők jelenlétükkel beleegyezésüket adják a felvételre és ennek közlésére.

Sebestyén Sára: Japán / Érték / Rend – tárlatvezetés

fotó

2024. augusztus 7. szerda 19:00

Tárlatvezetés – Világgá mentem – Japán / Érték-Rend

2024. július 18-tól augusztus 18-ig Zalotay Elemér terem

Vékony Délia művészettörténész, Pálffy György építész és Sebestyén Sára, a kiállított művek alkotója tart tárlatvezetést.
„… A Világgá mentem nyugodt, lírai vallomás a japán kultúra és szellemiség iránt, visszatalálás a belső és külső világ egyensúlyához, valami elveszettnek az újrafelfedezése és rácsodálkozás arra, ami egyre inkább elveszőben van a hétköznapok rohanásában.” (részlet a HVG-ben megjelent recenzióból.)

Prämodern++ koncertek: Persányi Zsófia zongoraestje

Komolyzene

2024. december 1.,  vasárnap  18:00

Rendszer és entrópia


PERSÁNYI Zsófia – zongora


Műsor:

Arnold SCHÖNBERG: 6 kis zongoradarab Op. 19

Johann Sebastian BACH: esz-moll Prelúdium és Fúga BWV 853

PERSÁNYI Zsófia: Crown Shyness

PERSÁNYI Zsófia: Amicable pair

Arnold SCHÖNBERG: 3 zongoradarab Op. 11

Johann Sebastian BACH: h-moll Prelúdium és Fúga BWV 869

 

 

Prämodern++ koncertek: Quattro per Tutti

Komolyzene

2024. szeptember 15.,  vasárnap  18:00

Ezerarcú szaxofon

SZÁNKÁR Gergő – szoprán szaxofon
SUSOVICH Szilárd – alt szaxofon
KATONA Szilárd Előd – tenor szaxofon
MÉSZÁROS Zsófia – bariton szaxofon


Műsor:

Johann Sebastian BACH: Contrapunctus

Ruud van EETEN: Punctus Einz

Philip GLASS: Saxophone Quartet

Aldamero ROMERO: Saxophone Quartet

 

„Nevünk jelentése: Négyen mindenkiért. Személyes hitvallásunk az eredetiség megóvása. Szeretettel várjuk a kamarazene szerelmeseit egy különleges estére, ahol vizsgálni fogunk kapcsolódásokat barokktól a minimálzenén át, egészen a latin zenéig. A koncert egyik különlegessége Ruud van Eeten műve, mely a Bach mű szó szerinti újragondolása.” (Quattro per tutti)

 

 

Prämodern koncertek: Kecskés Mónika és Szászvárosi Sándor

Komolyzene

2024. augusztus 16.,  péntek  18:00

Barokk est


Kecskés Mónika – csembaló
Szászvárosi Sándor – viola da gamba


Műsor:

Louis Couperin (1626-1661): Suite in a
–  Prelude a l’imitation de Mr. Froberger
– Allemande L’amiable
– Courante La Mignonne
– (Seconde) Courante
– Sarabande
– La Piemontaise

Alessandro Poglietti (?-1683): Partita ex E
– Toccatina sopra la Rebellione d’Ungheria
– Allemande. La prisonnie.
– Courente. Le proces
– Sarabande. La sentence
– Gigue. La lige
– La decapitation. Avec discretion
– Passacaglia
Les Loches. Reqiemeternam dona eis Domine

Georg Philipp Telemann (1681–1767): Sonata for Viola da Gamba, TWV 40:1

Jacques Duphly (1715-1789): La Forqueray; Chaconne

Johann Sebastian Bach (1685-1750): a-moll fantázia és fúga BWV 904

Johann Sebastian Bach (1685-1750): D-dúr szonáta gambára és csembalóra, BWV 1028

 

Az est a programzene köré szerveződik. A  francia barokk kompozíciók az egykori, udvari társaság jellegzetes karaktereit jelenítik meg, a zene eszközeivel.
Poglietti darabja révén rövid összefoglalót kaphatunk a Wesselényi – féle összeesküvés (1664-1671) eseményeibe.
Telemann és Bach műveinek programja nem ennyire kézzelfogható. Ezek a kompozíciók  mindenki számára egyéni mondanivalót hordoznak, ezért a program, a plusz gondolat mindenkiben egyénileg, a helyszínen születik majd meg. Érdemes meghallgatni!