Gear

FUGA filmklub – Új Ház_24 – Szomjas György Kossuth-díjas filmrendező emlékére

építészet

2025. május 27. kedd 18:00

Új Ház – Építészeti filmsorozat: Szomjas György Kossuth-díjas filmrendező emlékére kéthetente keddenként

Az est moderátora Csanády Pál építész, az Artifex Kiadó Kft. ügyvezetője, a Metszet folyóirat főszerkesztője.

Május 27. kedd 18:00
ÚJ HÁZ 24.
Benczúr László – Budakeszi – Budakeszi Evangélikus Templom
Bun Zoltán – Budapest – Újpesti Új Vásárcsarnok és UP Rendezvénytér
Csernyus Lőrinc – Dubaj, Egyesült Arab Emírségek – Világkiállítás Magyar Pavilon
rendező-operatőr: Dénes Zoltán

A vetítések után Csanády Pál építész, főszerkesztő beszélget az építészekkel.

  Benczúr László

  Bun Zoltán

  Csernyus Lőrinc

A filmsorozat elkészítése az NKA támogatásával valósult meg.

A belépés díjtalan és regisztrálni sem kell.

Kreditpont: IGEN

Prämodern koncertek: Kéringer Dávid és a Variart Trio

Komolyzene

2025. június 18., szerda  18:00


Műsor:

Bernhard CRUSELL: Klarinétkvartett, No.2, Op.4 (1804)

Richard STRAUSS: Variációk egy bajor népdalra TrV 109 (1882)

Carl Maria von WEBER: B-dúr klarinétkvintett, Op.34 (1815)


Fellépnek:

KÉRINGER Dávid – klarinét
VARIART TRIO: NÉMETH Gábor – hegedű, KALOCSAI Eszter – brácsa, AGÁRDI Eszter – cselló
KÖRMENDI Johanna – hegedű

 

Bernhard Crusell zeneszerző neve leginkább a klarinétjátékosok körében lehet ismert. Saját naplóbejegyzései szerint egy kulturálisan elszigetelt finn kisvárosban született, és katonazenekari klarinétosként kezdte zenei pályafutását. Később Stockholmban, Berlinben és Párizsban tanult. Tehetsége révén a svéd udvari zenekarhoz került, ahol zenészként, karmesterként, majd zeneszerzőként is tevékenykedett, emellett a korabeli operákat svéd nyelvre fordította. Sokoldalú művészeti tevékenysége jelentős mértékben hozzájárult a svéd kulturális élet fejlődéséhez.
A mai koncerten elhangzó C-moll klarinétkvartett négy tételből áll, és remekül ötvözi a szólisztikus klarinétjátékot a korai romantika kamarazenei nyelvezetével.

Carl Maria von Weber elsősorban operáival szerzett nevet magának, azonban Heinrich Baermann klarinétművész hatására bizalmat szavazott az akkoriban még fiatal hangszernek számító klarinétnak. Az 1811-es darmstadti találkozásukat követő közös munka eredményeként születtek meg a klarinétirodalom legismertebb darabjai, köztük a B-dúr klarinétkvintett is. Baermann – Crusellhez hasonlóan – Franz Tausch osztályában tanult, és mindketten úttörő szerepet játszottak a klarinét népszerűsítésében.
A négytételes kompozíció sokszor versenymű jellegű, lehetőséget adva a klarinét virtuóz megszólaltatására, ugyanakkor számos humoros kamarazenei ötletet és operai ihletésű zenei anyagot is tartalmaz.

A két darab között elhangzó Richard Strauss mű már a 19. század végén keletkezett. A fiatal, 17-18 éves Strauss akkoriban egy müncheni polgári társaság, a Harbni tagja volt. Ennek a körnek írta 1882-ben a ,,Das Dirndl is harb auf mi’ “ kezdetű bajor népdalra variációs művét vonóstrióra. Egyes feltételezések szerint ez a népdal nem is létezett, csupán Strauss találta ki, azonban a története – mely egy fiatal, civakodó szerelmespárról szól – így is érzékletesen megjelenik a zenében: egy panaszos dallam rajzolódik ki, melyet később népies elemekkel variál, néhol hevesebb, virtuózabb fordulatot vesz, végül egy felszabadult fináléba torkollik.

 

 

 

CentriFUGA Produkció: Hommage à Jelenkor

Komolyzene

2025. június 15., vasárnap  18:00

Műsor:

BALOGH Máté: új mű*
(Versek: KERESZTESI József, MOHÁCSI Balázs)

BOLCSÓ Bálint: Mielőtt továbbmentünk*
(Vers: SIMON Márton)

FUTÓ Balázs: mindig minden mintha*
(Vers: MELIORISZ Béla)

HORVÁTH Bálint: Három töredék Drangalagból*
(Vers: TAKÁTS Gyula)

HORVÁTH Márton Levente: Ahogy a virslik*
(Vers: TERÉK Anna)

KEDVES Csanád: Mozdulatnyi Feszültség*
(Vers: TERÉK Anna)

SÁNDOR László: Miasszonyunk sárkányai*
(Vers: ZÁVADA Péter)

SÁRY Bánk: Fölkelt a nap, aztán a hold*
(Vers: PODMANICZKY Szilárd)

SZÉCSI Lőrinc: Csak lenni…*
(Vers: SZLUKOVÉNYI Katalin)

SZŐCS Márton: Két Peer-részlet*
(Vers: PEER Krisztián)

WEBER Kristóf: Fixa idea*
(Vers: CSORDÁS Kata)

ZARÁNDY Ákos: Romépítés*
(Vers: MOHÁCSI Balázs)

*ősbemutató


Fellépnek:

SZATHMÁRY Judit – ének
ZEMLÉNYI Eszter – ének
TORNYAI Péter – brácsa
FERVÁGNER Csaba – nagybőgő
SZŐCS Kristóf – zongora
SÁNDOR László – hegedű
SZERZŐK – ütőhangszerek
Vezényel: KEDVES Csanád

 

A koncerttel a CentriFUGA a nagy múltú, meghatározó, kolosszális, irodalmi és művészeti pécsi folyóirat, a Jelenkor előtt óhajt tisztelegni, egy kisebb merítéssel, néhány, a laphoz szorosan kapcsolódó költő versének megzenésítésével. (E merítés a jövőben egészen biztosan folytatást kíván..)

A koncert a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

 

Jegyár: 3.000 Ft

 

(Prä)modern+ koncertek: Ludmány Gábor zongoraestje

Komolyzene

2025. június 14., szombat  18:00


LUDMÁNY Gábor – zongora


Műsor:

BARTÓK Béla: Négy zongoradarab BB27
BARTÓK
Béla: Suite Op.14
BARTÓK Béla: Tizenöt magyar parasztdal BB79
BARTÓK Béla: Improvizációk magyar parasztdalokra Op.20

 

A koncert első műsorszámaként a ritkán hallható „Négy zongoradarab” fog elhangozni. Ez a négy darab Bartók fiatal kori kompozícióinak egyik ékköve a „Kossuth szimfóniai költemény” mellett. Keletkezésük 1903-1904-re tehető és Bartók ebben az időben több koncerten is előszeretettel játszotta a mű egyes tételeit. A századforduló művészeiben – érthető módon – kialakult a vágy, hogy valami igazán nemzetit, valami igazán magyart alkossanak műveikben. Ehhez Bartók még nem kaphatott autentikus zenei kiindulópontot, mivel még nem volt tudomása a magyar „parasztdalokról”. Emiatt az akkoriban legújabb zenei fogalmazás módra támaszkodott, amely Richard Strauss művészetét jelentette.

A magyar késő-romantikus zene betetőzéseként tekinthetünk a Négy zongoradarabra, illetve az ezzel egy időben készült Bartók művekre. A koncert második fele viszont azt hivatott bemutatni, hogy a straussi kiindulópontból milyen távlatokba és magaslatokba jutott el Bartók zeneszerzőként.

A koncert a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

 

Jegyár: 3.000 Ft

 

 

SZIMA – Építész kávéház: Aczél bajusza alatt / … És az építészet?

építészet

2025. május 26. hétfő 18:00

SZIMA – Építész kávéház: Aczél bajusza alatt / … És az építészet?

Meghívott vendégek: Petróczy Gábor építész és Kovács Dániel művészettörténész, muzeológus.
Beszélgetőtársak: Csomay Zsófia építész és Jánossy Lajos költő, műfordító.
Kreditpont: IGEN

Saját terek / Own Spaces – Bors Györgyi és Mengyán András közös kiállítása

képzőművészet

2025. május 21. szerda 18:00

Kiállítás – Bors Györgyi és Mengyán András közös tárlata a közös térről

2025. május 21-től június 22-ig Zalotay Elemér terem

A kiállítást Szöllősi-Nagy András nyitja meg.
Közreműködik Rákóczy Anna fuvolaművész.
Kurátor Barabás Lajos.

„Bors Györgyi és Mengyán András közös tárlata a közös térről szól. A létezés közös tereiről, ám tereik mégis másként szólnak és szólítanak meg.
…A perspektíva tudománya és az új technológiák jutnak ebben a tárlatban principális szerephez.
…E kiállítás kontextusának kezdetei a korai reneszánszba nyúlnak vissza egészen Leon Battista Alberti munkásságáig. Alberti volt ugyanis az, aki a festészetről írt 1436-os könyvében (De pictura) nemcsak a „szabad művészetekkel” egyenrangúnak emeli a piktúrát, hanem elsőként matematikai szellemet vitt a festészetbe, kiemelve, hogy a festészet egzakt, tudományos szabályokon nyugvó művészet, amelynek műveléséhez a „festőnek elsősorban a geometriában való jártasságra van szüksége” és lényeges előfeltételé a perspektíva, „amelynek révén nyilvánvalóvá válik a festészet tudományos jellege”. Innen már nincs messze Leonardo da Vinci kijelentése, aki a festészetet tudománynak deklarálja. Ahhoz pedig már nagyon közel van Bors Györgyi és Mengyán András művészete.
…Borsnál a klasszikus festészet evolúciója érhető tetten, még akkor is, ha az euklideszi geometrián alapuló absztrakt vizuális objektumokat definiálnak képei egy
virtuális 3D térben. Művei El Liszickij prounjainak szerves folytatását jelentik.
…Mengyán a hatvanas évek végi formalogikai kísérleteitől szigorú logikai alapon jut el az új lézertechnológiák és UV érzékeny festékek lehetőségeinek alkalmazásáig. Művei a színtiszta vizuális logika szín tiszta manifesztációi. Mindenhol a tér szerepel, benne egy kockába kényszerített formázott színes polifónikus objektummal, mint altérrel a saját maga belső szabályaival, szimmetriáival és szinfóniájával.
…A kérdések mindkét alkotó esetében ugyanazok. A válaszok eltérők. Ez így van rendjén.”

Szöllősi-Nagy András

 

Bors Györgyi és Mengyán András

Interaktív tárlatvezetés – Textilreflexiók

zene

2025. május 23. péntek 18:00

Interaktív tárlatvezetés – Szigeti Szilvia: Textilreflexiók Bartók Béla 14 Bagatell című zongoraciklusának inspirációjára

Mindössze öt napig látható Szigeti Szilvia textilművész kiállítása, amelyet az alkotó a rá jellemző összművészeti törekvéseinek újabb alkotásaként Bartók Béla 14 bagatell című zongoraciklusának inspirációjára készített. Zenei hasonlattal élve felütésként készült el a kollekció a Kerényi Mihály rendezésében és Radnóti Róza zongoraművész előadásában ősszel bemutatásra kerülő, Bartók Béla 14 Bagatell című zongoraciklus alapján készülő zenefilmhez.

A textilsorozat több olyan előzmény folytatásaként jött létre, mint Ligeti György Musica ricercata zongoraciklus inspirációjára 2020-ban készült önálló textilkollekció, vagy a 2023-ban a Ligeti 100 alkalmából szintén a Musica ricercata 11 tételes zongoraciklusra immár 11 alkotó összefogásával született és a Határtalan design – Reflexiók című nemzetközi hangzó tárgy kiállítás alkalmával bemutatott azonos modulban digitális nyomtatással készült textilsorozat, valamint a 2024-ben az Átlátszó Hang Új Zenei Fesztiválhoz kapcsolódóan 20 textilművész bevonásával létrejött CentriFUGA textilsorozat, amelyet  kortárs zeneszerzők azonos című zenei projektje inspirált.

Az előzmények szerves folytatásaként láthatjuk Bartók Béla 14 bagatell című zongoraciklusának ihletésére azonos méretű darabokból álló digitális nyomtatású textilsorozatot.

A zenemű 1908-ban keletkezett, Bartók egyik legjelenősebb, formabontó alkotása, amely magán hordozza a kor sokszínű újító törekvéseit. A textilsorozat erre a sokszínűségre rezonál, amely játékos geometriai formák felhasználásával, a ciklusra jellemzően néhol folklorisztikus jegyekre, néhol kifejezetten konstruktív kompozíciókra, néhol narratív elemekre épülően, analitikus módon illusztrálja az egyes tételeket a zenemű hangulatának megfelelően hol hideg, hol meleg színsorokkal, ha kell komplementer színösszeállításokkal, illetve néhány tétel esetében a zene hangulatához illeszkedő harsány színvilággal.

A kiállításon a látogatók a textileken kívül ízelítőt kaphatnak a készülő zenefilmből, valamint interaktív módon meghallgathatjuk az egyes tételeket, így a látványt és a zenét egyszerre érzékelhetik.

Ahogy a bevezetőben már szerepelt, a FUGA-ban mindössze öt napig látható a sorozat, amelyet Bartók Béla halálának 80. évfordulója alkalmából több helyszínen a Bartók 14 Bagatell zenefilmhez és a mű koncertszerű előadásához kapcsolódóan több budapesti, vidéki és külföldi helyszínen is szeretnénk bemutatni.

Interaktív tárlatvezetés: 2025 május 23. 18:00

A május 20-i megnyitó és a 23-i tárlatvezetés igazi összművészeti élményt nyújt majd a látogatóknak, hiszen az alkotók, Kerényi Mihály filmrendező bemutatja a készülő film részletét, Radnóti Róza pedig zongorajátékkal illusztrált vezetést tart, amelyet Szigeti Szilvia a textilek alkotása során megfogalmazott tervezői attitűdökkel egészít ki.

A textilek az NKA támogatásával valósultak meg.

Textilreflexiók – Szigeti Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textilművész kiállítása

képzőművészet

2025. május 20. kedd 18:00

Kiállítás – Textilreflexiók Bartók Béla 14 Bagatell című zongoraciklusának inspirációjára

2025. május 20-tól 25-ig Breuer Marcell terem

A kiállítást Csomay Zsófia Ybl Miklós-díjas építész nyitja meg.

Mindössze öt napig látható Szigeti Szilvia textilművész kiállítása, amelyet az alkotó a rá jellemző összművészeti törekvéseinek újabb alkotásaként Bartók Béla 14 bagatell című zongoraciklusának inspirációjára készített. Zenei hasonlattal élve felütésként készült el a kollekció a Kerényi Mihály rendezésében és Radnóti Róza zongoraművész előadásában ősszel bemutatásra kerülő, Bartók Béla 14 Bagatell című zongoraciklus alapján készülő zenefilmhez.

A textilsorozat több olyan előzmény folytatásaként jött létre, mint Ligeti György Musica ricercata zongoraciklus inspirációjára 2020-ban készült önálló textilkollekció, vagy a 2023-ban a Ligeti 100 alkalmából szintén a Musica ricercata 11 tételes zongoraciklusra immár 11 alkotó összefogásával született és a Határtalan design – Reflexiók című nemzetközi hangzó tárgy kiállítás alkalmával bemutatott azonos modulban digitális nyomtatással készült textilsorozat, valamint a 2024-ben az Átlátszó Hang Új Zenei Fesztiválhoz kapcsolódóan 20 textilművész bevonásával létrejött CentriFUGA textilsorozat, amelyet  kortárs zeneszerzők azonos című zenei projektje inspirált.

Az előzmények szerves folytatásaként láthatjuk Bartók Béla 14 bagatell című zongoraciklusának ihletésére azonos méretű darabokból álló digitális nyomtatású textilsorozatot.

A zenemű 1908-ban keletkezett, Bartók egyik legjelenősebb, formabontó alkotása, amely magán hordozza a kor sokszínű újító törekvéseit. A textilsorozat erre a sokszínűségre rezonál, amely játékos geometriai formák felhasználásával, a ciklusra jellemzően néhol folklorisztikus jegyekre, néhol kifejezetten konstruktív kompozíciókra, néhol narratív elemekre épülően, analitikus módon illusztrálja az egyes tételeket a zenemű hangulatának megfelelően hol hideg, hol meleg színsorokkal, ha kell komplementer színösszeállításokkal, illetve néhány tétel esetében a zene hangulatához illeszkedő harsány színvilággal.

A kiállításon a látogatók a textileken kívül ízelítőt kaphatnak a készülő zenefilmből, valamint interaktív módon meghallgathatjuk az egyes tételeket, így a látványt és a zenét egyszerre érzékelhetik.

Ahogy a bevezetőben már szerepelt, a FUGA-ban mindössze öt napig látható a sorozat, amelyet Bartók Béla halálának 80. évfordulója alkalmából több helyszínen a Bartók 14 Bagatell zenefilmhez és a mű koncertszerű előadásához kapcsolódóan több budapesti, vidéki és külföldi helyszínen is szeretnénk bemutatni.

Interaktív tárlatvezetés: 2025 május 23. 18:00

A május 20-i megnyitó és a 23-i tárlatvezetés igazi összművészeti élményt nyújt majd a látogatóknak, hiszen az alkotók, Kerényi Mihály filmrendező bemutatja a készülő film részletét, Radnóti Róza pedig zongorajátékkal illusztrált vezetést tart, amelyet Szigeti Szilvia a textilek alkotása során megfogalmazott tervezői attitűdökkel egészít ki.

A textilek az NKA támogatásával valósultak meg.

Prämodern+ koncertek: Grosch Dániel zongoraestje

Komolyzene

2025. június 6., péntek  18:00


GROSCH Dániel – zongora


Műsor:

J. S. BACH: Esz-dúr Prelúdium és Fúga No.7 BWV 852

Ludwig van BEETHOVEN: C-dúr Szonáta Op.2 No.3

Robert SCHUMANN: Abegg Variációk Op.1

Maurice RAVEL: Jeux d’eau M.30

Sergei RACHMANINOV: esz-moll Etűd Op.33 No.6

 

A koncert bepillantást nyújt egy fiatal pályakezdő zenész útkeresésébe, zenei világába.
Továbbtanuláshoz igazított teljes műsort hallhatja a közönség, a barokktól egészen a XX. századig.

 

Jegyár: 3.000 Ft

RÉKE – konferencia

építészet

2025. május 22. csütörtök 9:30

A Régi Épületek Kutatóinak Egyesülete (RÉKE) konferenciája
Lehetőségek és korlátok – A műemlékek helyszíni kutatásának aktuális módszerei

Levezető elnök: Feld István régész, történész.

Kreditpont: IGEN