Gear

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál: Peter ABLINGER

Komolyzene

2024. január 21.,  vasárnap  18:00

Peter Ablinger: Das ökologische Manifest

Előadják / Performers:

Peter Ablinger, Nikolaus Gerszewski, Kaincz Orsolya, David Karla, Samira Spiegel

Műsor / Program:

Szerzői beszélgetés: Peter Ablinger és Nikolaus Gerszewski. Tolmács: Bolcsó Bálint / Composers talk with Peter Ablinger and Nikolaus Gerszewski. Translator: Bálint Bolcsó

Trembling (2021)
People’s People (2022)  (ősbemutató / premiere)
Irreversible 1 (1991)
Now / Most (1996)
Weiss/Weisslich 17f (1996)
Now / Most (1996)
Irreversible 2 (1991)
Small Forgery 2 (10 little soldiers) (2022)
Das Ökologische Manifest (2022)

 

„ÁLTALÁNOS SZTRÁJK!

Nekünk, zeneszerzőknek, hangművészeknek s a művészek összességének, be kell látnunk, hogy nincsenek megfelelő eszközeink sem a klímaválság enyhítésére, sem a globális kapitalizmus világot pusztító hatásával szemben.
Semmit sem tehetünk.
Kudarcot vallottunk és vallunk nap mint nap.
Elbuktunk.
Maradt-e legalább még arra erőnk, hogy ezt a cselekvésképtelenséget, kudarcot, szégyenletes kudarcunkat ne eltakarni, hanem éppen ellenkezőleg, nyíltan és látványosan megmutatni akarjuk?
Vegyünk vezeklőcsuhát, vessünk kötelet a nyakunkba, és így járuljunk az uralkodók elé, hogy nyomorúságos helyzetünk mindenki előtt megmutatkozzon.

A művészetnek kinyilatkoztatást kell tennie!

A művészetnek általános sztrájkot kell hirdetnie!” (Peter Ablinger)

/

„GENERAL STRIKE!

We – the composers, the sound artists, the artists in general – have to admit that we have no adequate possibilities to act on the climate crisis, have no means to counter the destruction of the world by global capitalism.
There is nothing we can do.
We have failed and continue to fail every day.
We have failed.
Is there (at least) still the possibility of not wanting to conceal this being able to do nothing, the failure, the failure ashamedly, but on the contrary to demonstrate it demonstratively?
We should put on the penitential robe, hang a rope around our necks, and thus go before the emperor, so that our miserable situation is revealed to everyone.

Art should take the oath of revelation!

Art should call for a general strike!”   (Peter Ablinger)

 

Peter Ablinger egy olyan saját helyet talált a kortárs zenében amelyet azóta is kitölt munkáival. Zenéje olyan közeget teremt melyben a hallgatás önmagát figyelheti meg. A hallgatás tárgya, azaz a keletkező hang nem tart igényt esztétikai önértékre, hanem a hallgatási folyamatban tölti be funkcióját és gyakran nem maga a hang, hanem annak elhallgatása vonja magára a hallgató figyelmét. Következesképpen Ablinger gyakran használ hétköznapi és zavaró zajokat, például közlekedési zajt, fehér zajt vagy elektronikus torzításokat, gyakran hangszeres hangokkal kombinálva.

Peter Ablingerrel „Az újról, ami mindig is ott volt” címmel 2021-ben jelent meg mélyinterjú a BALKON művészeti folyóiratban, melyet Nikolaus Gerszewski, a rendezvény kurátora készített.

https://balkon.art/home/print/balkon-2021-8/

/

Peter Ablinger has found a gap in the landscape of contemporary music, which he has filled with his work ever since. His music creates conditions under which listening can observe itself. The object of listening, i.e. the sound produced does not claim an aesthetic intrinsic value, but fulfils its function with regard to the listening process and it is often not the sound itself, but rather its silencing that attracts the listener’s attention. Accordingly, Ablinger often uses everyday and disturbing noises, such as traffic noise, white noise or electronic distortions, often in combination with instrumental sounds.

In 2021, BALKON Hungarian art magazine published an in-depth interview with Peter Ablinger, entitled ‘The new that has always been there’ conducted by the curator of the event, Nikolaus Gerszewski.

https://balkon.art/home/print/balkon-2021-8/


Jegyek a helyszínen (elővételben is):
3.000 Ft

 

Támogatók / Sponsors: