Gear

Prämodern+ koncertek: Tony Chen Lin és Stachó László

Komolyzene

2024. december 7.,  szombat  18:00

À la hongroise – négy kézre


Műsor:

J. S. BACHKURTÁG György: Korálok

LIGETI György: Induló, Polifón etűd, Három lakodalmi tánc, Allegro

Robert VOLKMANN: Ungarische Skizzen, Op.24

KURTÁG György: Suite (1951)

Franz SCHUBERT: Divertissement à la hongroise, D. 818

 

„A talán legintimebb műfaj, a zongoraduó magyar repertoárjának legjavát hozzuk el ma este közönségünknek, történelmi perspektívába helyezve, milyen sokféle magyarság rejtőzhet a zenében. A 18. században egészen mást tekintettek magyar divatnak, mint kétszáz évvel később – a kora 19. századi Schubert Divertissement à la hongroise-a például a nemesi eredetű, századokon keresztül otthonos-népszerű verbunkos-stílust jeleníti meg. A Magyar Királyság területén is tanítóskodott Schubert e magyaros muzsikáját a Pesten élt német komponista, a Liszt-kortárs Robert Volkmann „magyar” vázlataival helyezzük kontextusba, melyekkel a 19. század Magyarországának biedermeyer miliőjét jelenítjük meg. A késő 20. századot és korunkat pedig ki más képviselhetné leghívebben számunkra, mint Ligeti György vagy Kurtág György, a világon ma élő legnagyobb komponisták egyike? Ligetinek majdnem az összes négykezesét bemutatjuk (egy mindössze tízpercnyi válogatást), s a legtöbbjükkel közel egyidős Kurtág-Suite, a 25 esztendős komponista munkája a 20. század mélyébe kalauzol bennünket, Kurtág György Bach-átiratai pedig nem pusztán a távoli – számunkra mégis oly otthonos – múltat idézik, hanem egy annál is sokkal távolibb, transzcendens világba vezetnek át.” (Stachó László)

Tony Chen LIN kínai származású új-zélandi zongoraművész. Rendszeresen koncertezik Európában és Új-Zélandon. Debütáló szólóalbuma, a Digressions (az új-zélandi Rattle Records kiadásában) hazája Klasszikus Zenei Listájának élére került kiadásának évében. Több rangos zenei verseny, például az Új-Zélandon megrendezett Kerikeri Nemzetközi Zongoraverseny, az Új-Zélandi Országos Zenei Verseny, Magyarországon pedig a Weiner Leó Országos Kamarazenei Verseny győztese volt. Hazájában a Canterbury Egyetemen Nagy Péter és Gao Ping hallgatójaként végzett zongorát és zeneszerzést, majd Németországban, a freiburgi zeneakadémián szerezte meg mesterdiplomáját és Konzertexamenjét. Jelenleg a budapesti Zeneakadémia doktorandusza.

STACHÓ László habilitált doktor, a Zeneakadémia tanára. Muzikológusként és pszichológusként is végzett (a Zeneakadémián és az ELTE-n), zongoristaként pedig eddig három kontinensen lépett fel szólóestjeivel és kamarazenei koncertek közreműködőjeként. Az elmúlt két évtized során kamarazenét, zenei analízist, előadóművészet-történetet tanított, valamint zenepszichológiát és Gyakorlásmódszertant a budapesti Zeneakadémia és a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának oktatójaként. Hazai és külföldi zenész-továbbképzésein kívül kamarazene-mesterkurzusait, valamint saját zenei figyelmi tréningjét, a Gyakorlásmódszertant 18 ország legrangosabb intézményeiben tartja, többek között rendszeresen Róma, Madrid, Bern és Jeruzsálem zeneakadémiáin.

/

“The piano duet, perhaps the most intimate of musical genres, is showcased this evening through some of the finest Hungarian works written in this form, set within a historical context, while uncovering the many shades of “Hungarianness” embedded in the music. What passed for a “Hungarian style” in the 18th century was a far cry from its evolution two centuries later. Schubert’s early 19th-century Divertissement à la hongroise, for instance, vividly conjures up the verbunkos style, a musical vernacular of noble origins that had been popular for centuries. To bring a new perspective to this Magyar-inspired work of Schubert, who had also taught in the Kingdom of Hungary, we will present a rare performance of the complete “Hungarian sketches” of Robert Volkmann, a German composer and contemporary of Liszt who lived in Pest, depicting the Biedermeier milieu of 19th-century Hungary. Fast-forward to 20th century Hungary, who better to turn to than the iconic György Ligeti and György Kurtág, two of the greatest composers of our time? We will present almost all of Ligeti’s four-hand compositions (lasting no more than ten minutes), juxtaposed with the youthful Suite by the 25-year-old Kurtág. Meanwhile, Kurtág’s Bach transcriptions do not merely evoke a distant – yet so familiar and homely – past, but also transport us to an even more distant, transcendent world, a realm of timeless spirituality.” (László Stachó, translated by Tony Chen Lin)

Tony Chen LIN is a Chinese-born New Zealand pianist who regularly performs in Europe and New Zealand. His debut solo album, Digressions (released by New Zealand’s Rattle Records), topped his country’s Classical Music Chart in its release year. He has won several prestigious music competitions, including the Kerikeri International Piano Competition and the New Zealand National Concerto Competition in New Zealand, as well as the Weiner Leó National Chamber Music Competition in Hungary. In his homeland, he studied piano and composition at the University of Canterbury under Péter Nagy and Gao Ping. He then obtained his Master’s degree and Konzertexamen at the Freiburg Hochschule für Musik in Germany. He is currently a doctoral student at the Liszt Academy in Budapest.

László STACHÓ is a habilitated doctor and faculty member at the Liszt Academy of Music. He holds degrees in both musicology and psychology (from the Liszt Academy and Eötvös Loránd University), and as a pianist, he has performed solo recitals and chamber music concerts in three continents. Over the past two decades, he has taught chamber music, music analysis, early 20th-century performance practice, as well as music psychology and Practice Methodology at the Liszt Academy of Music and the Faculty of Music at the University of Szeged. In addition to conducting advanced training programs for music educators both in Hungary and abroad, he offers chamber music masterclasses and his own specialised music attention training program, Practice Methodology, at some of the most prestigious institutions in 18 countries, including regular teaching sessions at the conservatoires of Rome, Madrid, Bern, and Jerusalem.