2023. november 30. csütörtök 19:00
Eleőd Ákos építész, a Memento Park alkotója kiállításának kísérő eseménye
Viszockijtól Cseh Tamásig – bárdok és dalaik a szocializmusban
Valahol az ének és a vers határán elhelyezhető, bárdok által előadott dalok. A cenzúrát és a hatalom hivatalos álláspontját semmibe véve beszéltek a kor emberének problémáiról.
Vendégeink: Papp-Zakor Ilka író és Wojtek Kriston a Lengyel Intézet kulturális munkatársa.
Valamint maguk a dalok:
Viszockij és Cseh Tamás, – Kaczmarski és Nohavica, – Okudzsava és Kryl és a többiek.
Hallgatjuk a bárdokat, a dalokat és közben beszélgetünk mindarról, amit jelentettek. A Szovjetunióban és a keleti tömb több országában új, a nyugati beatkultúra kialakulását idéző jelenség vette kezdetét a 60-as 70-es 80-as években: a popkultúra egy szegmense megpróbálta kivonni magát a rendszer által propagált sablonok alól. A Szovjetunióban Vlagyimir Viszockij a legismertebb azok közül a (többnyire csak bárdokként emlegetett) énekesek közül, akik megzenésített verseiket adták elő, leggyakrabban magánlakásokban egybegyűlt hallgatóságuknak. Az orosz bárdot nyilvánosan is egyik példaképének tartó Jacek Kaczmarski Lengyelországban alkotott. Jaromír Nohavica a csehszlovák popkultúrának volt egyik legismertebb képviselője a 80-as évektől kezdve, Cseh Tamás pedig, aki legtöbbször Bereményi Géza által írt dalszövegeket adott elő, Magyarországon élt.
Viszockij és Cseh Tamás, – Kaczmarski és Nohavica, – Okudzsava és Kryl és a többiek.
Hallgatjuk a bárdokat, a dalokat és közben beszélgetünk mindarról, amit jelentettek. A Szovjetunióban és a keleti tömb több országában új, a nyugati beatkultúra kialakulását idéző jelenség vette kezdetét a 60-as 70-es 80-as években: a popkultúra egy szegmense megpróbálta kivonni magát a rendszer által propagált sablonok alól. A Szovjetunióban Vlagyimir Viszockij a legismertebb azok közül a (többnyire csak bárdokként emlegetett) énekesek közül, akik megzenésített verseiket adták elő, leggyakrabban magánlakásokban egybegyűlt hallgatóságuknak. Az orosz bárdot nyilvánosan is egyik példaképének tartó Jacek Kaczmarski Lengyelországban alkotott. Jaromír Nohavica a csehszlovák popkultúrának volt egyik legismertebb képviselője a 80-as évektől kezdve, Cseh Tamás pedig, aki legtöbbször Bereményi Géza által írt dalszövegeket adott elő, Magyarországon élt.
(A „szerzői dalok” kultúrája a 70-es és 80-as években – Papp-Zakor Ilka tanulmánya.)