Gear

Chernobyl Diaries

képzőművészet

2019. május 4. szombat 19.00

Michael Pettet digitális festményei /digital paintings by Michael Pettet

megnyitja /presented by: Jacqualine Das

megtekinthető /open until: 2019 05 20

Michael Pettet csernobili naplója elvont digitális képek sorozata, amelynek inspirációját a történelem legsúlyosabb nukleáris katasztrófája adja, napjaink környezetvédelmi aggályaival színezve. A sorozat az 1986-os eseményeket dolgozza fel, amikor a csernobili atomerőműben egy szimulált áramkimaradás robbanáshoz és tűzhöz vezetett, ami a reaktor magját is érintette. A radioaktív részecskék kibocsátása akut sugárbetegséghez és halálhoz, valamint a növény- és állatvilág generációinak számtalan rendellenességéhez vezetett – ezek következményei még sokáig láthatók lesznek.

A sorozat, ahogy azt a neve is sugallja, személyes  reflexió a csernobili katasztrófáról és annak a térségre gyakorolt hatásairól, ugyanakkor az emberiség környezetre gyakorolt káros tevékenységének kommentárja is. A sorozat egyrészt a Pripjaty elhagyott városában máig fellelhető nyomokat kutatja, másrészt a művész látogatása során szerzett élményeit dolgozza fel, a térségben nemrégiben megindult regenerációra is kitérve.

A nukleáris fenyegetettség folyamatosan fennálló veszély.  Pettet Csernobil apokaliptikus tájait az ítéletnap fogalmával ötvözi, kortárs módon dolgozva fel a témát. Ugyanakkor az alkotó olyan művészek előtt is tiszteleg, mint Malevics és Tarkovszkij, akik szintén foglalkoztak a nukleáris apokalipszis témájával.

Pettet művei a modernitás és a hedonizmus kritikái; munkái arra mutatnak rá, hogy az emberiség hogyan játszadozik a természettel. Figyelmen kívül hagyjuk a természettől való függőségünket, függetleníteni próbáljuk magunkat a környezetünktől, és egyre inkább a technológia és az állandó fogyasztás világába menekülünk.

A sorozat váltogatja a léptéket: némelyik kép a mikrokozmosz világát idézi, hangsúlyozva a sugárzás okozta molekuláris szinten történő elváltozásokat, míg más képeken végtelen apokaliptikus tájakat látunk.

A katasztrófa élő emlékezetünk és a kollektív tudatunk része, teljes hatását azonban a mai napig nem ismerjük. Emiatt mind személyesen érintettnek érezzük magunkat, és a képek természetes módon vonzanak be bennünket. A sok megválaszolatlan kérdés miatt a téma az idő múlásával is releváns marad.

Míg Pettet a közelgő apokalipszis lehetőségéről beszél, arra figyelmeztet, hogy van valami szörnyű a világban, amin változtatni kell. Pettet művei az emberiséget és a technológiát állítják szembe a természettel, és arra a hívják fel a figyelmet, hogy a függés nem kölcsönös: a természet az ember nélkül is képes létezni.


Chernobyl Diaries by Michael Pettet is a series of abstracted digital paintings that take inspiration from the most catastrophic nuclear disaster in history, as well as from today’s environmental concerns. The series is grounded in the 1986 events at the Chernobyl Nuclear Power Plant when a simulated blackout power failure led to an explosion and fire, exposing the core of the reactor.  The resulting emission of radioactive particles brought acute radiation sickness, death, and abnormalities to generations of flora and fauna – consequences of which are seen today and will be for years to come.

As the name of the series suggests, the works on display present a personal commentary on the Chernobyl accident and its aftermath: the impact it has had on the area as well as a broader perspective on the pernicious influence humanity has had on the environment overall. Chernobyl Diaries is a complete story of the Chernobyl disaster – both real and still visible at the abandoned town of Pripyat, as well as born in the artist’s mind after his recent visit to the site. One can see works alluding to the explosion and its immediate consequences, and works that allude to the rejuvenation the area has recently started experiencing, despite its continuing animosity to humans. The artist also shows post-modern images of the nothingness that large-scale eradication and our self-indulgent lifestyles bring.