2019. október 7 – november 4.
Szalai Tibor: Brettschneider Architektúrák
kurátor: Szabó Anna Julianna
tanácsadó: Szoboszlai János
Szalai Tibor (1958–1998) számára a 80-as évek közepétől készített nagyméretű, szoborszerű, architektonikus részletekkel is építkező papírinstallációi hozták meg a nemzetközi elismerést. 1985 és 1998 között számos rangos külföldi (Bécs, Amszterdam, Velence, Stockholm, Graz, Ulm, Bréma, Sydney, Varsó, Zágráb) kiállításon vett részt ilyen, a helyszínen épített papírinstallációval. 1988-ban a XLIII. Velencei Képzőművészeti Biennále nemzetközi kurátorok által összeállított Aperto című kiállításának meghívott kiállítója volt. Ebben az időben több közös kiállításon szerepelt együtt itthon és külföldön is a dekonstruktivistákként ismert Bachman Gáborral, Rajk Lászlóval, Kovács Attilával.
A BSCH-architektura című papírinstalláció, papírszobor Szalai legeredetibb műtípusa lett, egyazon téma ismételt feldolgozása, amelyben a kortársak és az utókor az invenciót, a monumentális és mégis törékeny építményt, és nem utolsósorban a helyszíni megvalósítást, a rögtönzést csodálták. Papírinstallációinak közös, tragikus sorsa, hogy szinte teljesen elpusztultak. Ez az oka, hogy kiállításunkon nem az eredeti műveket, hanem a kiállításairól önmaga által fotózott és tablókba rendezett dokumentációkat (valamint a felnagyított fotók nyomatait) mutatjuk be. A néhány fennmaradt elem, töredék mellett egyetlen ép objektje, a Magyar Nemzeti Galéria megrendelésére MDF-lapból, vagyis immár nem papírból készített plasztikája (BSCH Architektúra, 1995).
„Aki valaha látott egyet is ezekből a varázslatos, fehér papírkonstrukciókból, ha leküzdötte a teljesítmény iránti csodálatát, észre kell hogy a vegye a káosz és a rend törékeny egyensúlyát.” (Néray Katalin)
Fotó: Kocsis Ferenc